Een artikel uit het Rotterdams Dagblad van dinsdag 29 Januari 2002

E-maildokter nu ook in Rotterdam. Medicall-center kan derde van werkdruk huisartsen wegnemen

De emaildokter is nu ook in Rotterdam te raadplegen. De internetsite, waar patiënten zonder huisarts terecht kunnen met vragen en klachten over hun gezondheid, is een initiatief van de Hoogvlietse huisarts dr. R. Mol. De emaildokter was tot op heden alleen bestemd voor 'huisartslozen' uit Spijkenisse en Albrandswaard. Nu kunnen ook Rotter- dammers een beroep doen op de virtuele huisarts. Alleen patiënten uit Hoogvliet kunnen niet bij hem terecht omdat Mol zijn directe collega's niet in de wielen wil rijden.

Rotterdam
Mensen zonder huisarts kunnen de via de internetsite een vraag stellen aan de emaildokter. Huisarts Mol bekijkt de vragen en geeft binnen 24 uur antwoord. Desgewenst laat hij de patiënt in zijn praktijk langs komen.

Mol heeft inmiddels bijval gekregen van huisartsen in den lande. Hij probeert nu een medicall-center op poten te zetten, een hypermodern verschijnsel dat hij in de Italiaanse stad Milaan leerde kennen. Patiënten zonder huisarts kunnen 24 uur per dag naar dit medicall-center bellen, waar zij zich ook bevinden. De beller wordt binnen 20 seconden geholpen en de afhandeling gebeurt door een huisarts. Denkt deze telefonische huisarts dat de patiënt moet worden gezien, dan schakelt hij een huisarts uit zijn netwerk in en regelt hij een consult voor de beller. Desnoods kan een aangesloten huisarts een huisbezoek brengen. Het medicall-center kan ook ambulances regelen en afspraken maken met thuiszorg of laboratoria.

Bij aanvang zal het medicall-center alleen bedoeld zijn voor mensen zonder huisarts, maar Mol kan zich ook voorstellen dat deze centers worden ingezet om huisartsen en ehbo'en van ziekenhuizen te ontlasten. ,,We verwachten de komende zomer in Rotterdam problemen, als veel huisartsen op vakantie zijn. Want om de waarnemer van de vaste huisarts niet lastig te hoeven vallen, gaan mensen na vijven naar de huisartsenpost die daardoor overbelast raakt.,,Zaterdag las ik in de krant dat het afgelopen jaar 42.000 mensen op de ehbo van het Amsterdamse Onze Lieve Vrouwen Gasthuis hebben gezeten. Maar liefst 63 procent van deze mensen had door de huisarts kunnen worden behandeld. Ruim twintig procent had moeten worden geweigerd. Ik heb zelfs gehoord dat iemand op de eerste hulp van een Haags ziekenhuis heeft zitten wachten op een recept voor de pil, omdat ze geen huisarts had. Dat zijn zaken die makkelijk kunnen worden overgenomen door zo'n medicall- center.'' Mol, die als streven heeft de uitstroom van huisartsen te stoppen, verwacht dat de medicall-centers dertig procent van de werkdruk kunnen wegnemen. Door vermindering van de werkdruk krijgen huisartsen meer plezier in hun werk, waardoor zij niet snel geneigd zijn hun praktijk op te doeken. Gevreesd wordt dat de komende jaren 125.000 Nederlanders zonder huisarts komen te zitten.

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea juicht het initiatief toe, maar kan nog niet met geld over de brug komen omdat nog geen officiële tarieven zijn vastgesteld. Wel gaat binnenkort in Zwolle een proefproject met een medical callcenter van start. Bekeken wordt hoe groot de behoefte aan zo'n voorziening is, of de kwaliteit kan worden gewaarborgd en of er tarieven voor zijn vast te stellen, laat een woordvoerder weten.