Uit: ZIN; nummer 2; maart 2005.

Digitaal dokteren

Pakweg tien jaar geleden was het voor de meeste mensen nog onontgonnen terrein: internet. Nu redt internet levens.

Tekst: Matthijs Buikema

‘Enkele weken geleden kreeg ik plotseling een felle, stekende pijn achter mijn borstbeen. Deze pijn trok na enige tijd weer weg. De pijn komt echter weer terug bij het naar buiten gaan en verdwijnt weer snel na binnengaan in winkel of huis.’ Toen emaildokter Robert Mol dit mailtje van een 50-jarige vrouw kreeg, belde hij haar onmiddellijk op. Binnen enkele dagen werd ze gedotterd.

In Dokkum vond Arend Nieuwenhuis (48) via internet lotgenoten in Amerika en Australië met wie hij over zijn zeldzame vorm van leukemie kan ‘praten’. Ook kwam hij in contact met een Amerikaanse onderzoeker die momenteel een experimentele behandeling ontwikkeld voor zijn ziekte. Mogelijk komt hij in aanmerking voor de behandeling.
De Britse chrirug A. Samy zat in de trein toen een patiënt van hem levensbedreigende complicaties kreeg. Collega’s stuurden hem, als enige specialist van het ziekenhuis, digitale röntgenfoto’s, die hij via een mobiele internetverbinding op zijn laptop kon ontvangen. Op zijn aanwijzingen konden de chirurgen in het ziekenhuis zijn patiënt succesvol opereren.

Minder naar de huisarts

Lang leve internet! Nog maar vijftien jaar geleden had niemand ervan gehoord, en nu redt het world wide web levens aan de lopende band. En internet is niet alleen goed voor onze gezondheid, ook de Nederlandse gezondheidszorg is er bij gebaat. Zo gaan Nederlanders dankzij internet minder vaak naar de huisarts, concludeerde de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg begin vorig jaar. De communicatie met de arts verloopt ook beter, doordat patiënten beter geïnformeerd zijn. Meer dan 50 procent van de internetgebruikers begrijpt beter wat de arts heeft verteld. Andersom is het voor de arts een stuk gemakkelijker geworden om iets aan zijn goed geïnformeerde patiënten uit te leggen. Ongeveer 20 procent van de internetgebruikers zegt dankzij de gevonden informatie een doktersbezoek zelfs overbodig te vinden. Daar komt nog eens bij dat patiënten door hun internetgebruik meer betrokken zijn bij hun gezondheidsprobleem. En goed geïnformeerde patiënten, zo blijkt uit onderzoek, herstellen sneller dan patiënten die weinig van hun ziekte begrijpen.